welke stappen moet je maken om actrice/acteur te worden?

Hoi mijn zusje wil erg graag actrice worden, maar ze weet niet welke stappen ze moeten zetten omdat te kunnen doen. Ze is nu 14 jaar oud en gaat haar profielkeuze maken, maar wil rekening houden met het actrice worden. welke profielkeuze zou het beste zijn en moet ze daarna nog naar een universiteit of kan ze meteen naar de toneel academie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (3)

Eerst je overal inschrijven bij casting-bureaus (NIET voor de inschrijving betalen!). Als ze wordt aangenomen (14 is te jong) op een Toneelacademie is dat altijd meegenomen, maar heel veel acteurs hebbengeen relevante opleiding genoten. Acteur is een vrij beroep en een academische graad is niet verplicht (of handig).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
algemene ontwikkeling is heel belangrijk in het algemeen.

als je zusje inderdaad gaat acteren en daar haar brood mee kan verdienen: prima, vergeet echter niet dat veel acteurs thuis zitten zonder werk, er zijn altijd meer acteurs dan rollen te spelen.

het is dus wel belangrijk om je school af te maken en daarna een opleiding te volgen, zodat je kan terugvallen op een reguliere baan.

maar we hopen natuurlijk dat je zusje wèl kan acteren en rollen aangeboden krijgt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Profielkeuze maakt niet veel uit als ze deze ambitie heeft. (Maar het is natuurlijk wel verstandig om een keuze te maken waar ze ook iets aan heeft als het acteren niet zou lukken!)
Wat ze in ieder geval moet doen: acteren!! Dus bij een toneelgezelschap aansluiten, of een jeugdtoneelploeg zoeken, of meedoen aan allerlei schoolactiviteiten waarbij toneel gespeeld wordt. Ervaring opdoen dus. Je wordt niet zomaar aangenomen op de toneelacademie: je moet daarvoor auditie doen en dus al heel wat acteerervaring en/of aanleg laten zien.